شتاب‌دهنده استارتاپ (انگلیسی: Seed accelerator یا Startup accelerator) یا به اختصار شتاب‌دهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می‌آورند و برای این کار از میان شرکت کنندگان، پس از مدتی کوتاه مورد ایده‌ای برگزیده و به عنوان استارتاپ انتخاب می‌کند. شتاب‌دهنده‌ها با سرمایه‌گذاری اولیه بر روی یکشرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزش‌های لازم برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد.

وای کامبینیتر اولین شرکت شتاب‌دهنده بود که در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را در بریتانیا آغاز نمود و بعدها توسطپل گراهام به دره سیلیکون منتقل شد.
روش کار شتاب دهنده ها
شتاب دهنده ها شرکت هایی هستند که برای رشد ایده های جدید سرمایه گذاری می کنند. آنها به صاحبان ایده ها و استارتاپ ها کمک می کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند ارائه دهند. آنها همچنین در تعیین هویت مشتری های هدف و تامین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار به صاحبان ایده ها یاری می رسانند. برنامه هایی که شتاب دهنده ها ارائه می دهند معمولا از لحاظ زمانی محدود هستند و در اکثر مواقع این بازه زمانی در حدود ۳ ماه می باشد و سعی میکنند در این بازه زمانی با فراهم آوردن اندکی سرمایه و محل کار و امکانات برای صاحبان ایده ها به آنها در رسیدن به هدفشان کمک کنند.

پس از انتخاب تیم های برتر توسط شتاب دهنده، مبلغ در حدود ۲۰ هزار دلار (معادل ۶۵ میلیون تومان) در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد و تیم ها برای اثبات طرح خود و به مرحله تجاری رساندن آن چیزی در حدود ۶ ماه فرصت دارند. البته در قبال این ۲۰ هزار دلار، شتاب دهنده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در از سهام استارتاپ ها را از آن خود خواهد کرد. (این اعداد و ارقام مربوط به شتابدهنده های خارج از ایران می باشد)

در طول مرحله دوم و ۶ ماهی که تیم ها برای پیاده سازی ایده خود فرصت دارند، شتاب دهنده فضا و امکانات مناسب را در اختیار استارتاپ ها قرار می دهد. در این زمان همچنین مربیانی نیز بر روی کار تیم ها نظارت می کنند و تلاش می نمایند تا تجربیات خود را با شرکت کنندگان به اشتراک گذارند.

در نهایت و پس از پایان مرحله دوم، یکبار دیگر استارتاپ ها باید نتیجه کار خود را برای هیئت داوران تشریح کنند. در این گام نیز تعدادی دیگر از تیم ها حذف می شوند و تنها چند استارتاپ این فرصت را دارند تا سرمایه اصلی را از شتاب دهنده دریافت نمایند. سرمایه ای که معمولا عددی نزدیک به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار را شامل می شود. بد نیست اشاره کنیم که معمولا این افزایش سرمایه با افزایش سهام شتاب دهنده در استارتاپ نیز همراه می شود.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *